أمينة خليل للميس الحديدي : بحب أعمل الادوار التي تهم ” البنات ” الي زيي وتهم المرأة وأنا مش بحب كلمة ” فيمنيست “

​قالت الفنانة أمينة خليل  أنها لاتفضل   إستخدام  لفظة ” فمينسيت ” لكنها مهتمة في كافة أعمالها أن تقدم شخصيات وادوار تهم  ” الستات ”  تابعت      في  لقاء       خلال  برنامج ” كلمة أخيرة  ” الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة ” ON” قائلة : “بحب   أعمل الادوار الي تهم البنات  الي زيي   زي مثلاً البنت بتحس بإيه ؟  وعايزه تتفرج على إيه ؟
تابعت      في  لقاء       خلال  برنامج ” كلمة أخيرة  ” الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة ” ON” قائلة : “بحس أن العمل  الي  أعمله  لازم يمس ده   ولازم أحب أتفرج عليه   لو مش أنا الي كنت عاملاه دي طريقتي وبحب أققدمها في أعمالي “.
مشيرة إلى دورها في مسلسل ” ليه لا ” الخاص بإستقلال الفتاة والذي قدم النموذج  سبب إنزعاجاً لوالتدها بشكل كبير في باديء الامر لكنها تقلبت الامر بعد ذلك قائلة : ” أنا بكلم ماما 16 مرة يومياً وماينفعش  تتصل وماردش حتى لو كنت في عز التصوير  وبهتم بعلاقتي بيها أننا اصحاب جداً  وأفضل أتصل بيها على طول  لان الشغل   في ساعات بياخدني  فترات طويلة من غير تواصل  ,احياناً سفر لكن بتفضل   عارفة  كل التفاصيل  حتى الغدا أكلت إيه ”
وحول إستقللاها  في الواقع في منزل قريب من بيت والدتها قالت : ” أه أنا مستقلة بس بيتي جمب بيت ماما يفصله دقيقة واحدة ..وبتبعتلي أكل وبخليها تعملي ” ملوخية ”  ”
ورداً على الانتقادات التي وجهت لها أنها تدافع عن إستقلال   الفتيات   بحياتهن خاصة بعد مسلسل ” ليه لا ”  قالت :  حالة شخصية عاليا في المسلسل كانت لها خصوصية كون العلاقة بينها وبين والدتها تعتبر فاشلة وكلها جفاف وصعوبات  ” .
تابعت : ” مش بدعم فكرة الاستقلال   كفكرة لكنها بطرحها للنقاش  ومش اي حد يعمل كده ولا في أي سن  .. لان مجتمعنا  يسمح بذلك  ومش هينفع نعمل زي بره  .. ولو جالي بنت هرفض إستقلالها بس ده حسب السن  يعني لو عندها 30 سنة ومش متجوزة ممكن تستقل     “.

عن محمد البحيري

شاهد أيضاً

أروي تصدر أغنية جديدة بعنوان “من عاب ابتلا” مع الموسيقار طلال بعيد الفطر

عدد المشاهدات 5371 9     كتبت: مروة جالي    أصدرت النجمة أروى أغنية منفردة …