ناهد فريد شوقي للميس الحديدي : هدى سلطان كانت أماً حازمة وابويا كان بيدلع البنات

أكدت المنتجة ناهد فريد شوقي أن والدتها الفنانة القديرة الراحلة ” هدى سلطان ” كانت أماً حازمة كاشفة أن شخصية الراحلة في حياتها قريبة جداً من شخصية ” فاطمة تعلبة ” في مسلسل الوتد مقارنة بوالدها الراحل الراحل فريد شوقي قائلة : ” بابا كان مش حازم وكان بيدلع يدلع البنات جداً ”
تابعت في لقاء خلال برنامج ” كلمة أخيرة ” الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة ” ON” قائلة : ” بابا كان بيعتمد على أمي في قصة الحزم لما يكون مش عايز موضوع يتم كان يقول ماما تقرر لانه عارف إنها حازمة جداً ”
وحول تقارب شخصية ناهد فريد شوقي في تربيتها وتعاملها مع إبنتها ناهد السباعي مع الجدة الراحلة هدى سلطان قالت السباعي : ” أحياناً بس أنا قدرت اكسر ده لاننا بقينا اصحاب ”
واصلت : ” ماما كسرت ده كمان لانها بتفهمني وبقيت بقلها كلام ماينفعش يتقال لام بين صديقات ”
وكشفت أنها تأخذ براي والدتها في مدى مناسبة ملابسها للخروج قائلة : ” باخد رايها أشوف ينفع ولالا ” لترد ناهد فريد شوقي قائلة : ” لازم تاخد رأيي وبنتفق في منطقة في الوسط “.
وكشفت ناهد شوقي عن موقفاً جمعها بإبنتها السباعي في بداية رحلتها الفنية قائلة : ” سألتني أنا اشبه مين في الاداء وكل حاجة إنتي فاهمة في الناس ؟ فقلت لها أنتي مختلفة .. وزعلت وقتها أوي وقالت يعني إيه مختلفة ”
تابعت : فضلت الكلمة ملازمة ليها حتى الان ..وقلتلها مختلفة يعني متميزة عن القطيع “

عن محمد البحيري

شاهد أيضاً

أدباء أسيوط يبدعون في مدح الرسول الكريم في إحتفالية ذكرى الهجرة النبوية الشريفة

عدد المشاهدات 5371 34 كتب علاء حمدييواصل فرع ثقافة أسيوط الإحتفال بذكرى الهجرة النبوية الشريفة …