Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /home/u459114719/domains/sada-misr.com/public_html/wp-content/themes/sahifa/framework/parts/post-head.php on line 73

هاجس او هوس العين او الحسد

هاجس او هوس العين او الحسد

بقلم  مصطفي العموري

 

 العين او الحسد 

.. لا احد يستطيع ان ينكر العين او الحسد او يدعي عدم وجوده خاصه من بعد ذكره صراحه

في القرأن الكريم

ولكن ان نوهم انفسنا ونركز ف الحسد ومع الناس احنا كده بندمر انفسنا وندمر حياتنا ..

 

هل كل ما يحدث مع الانسان حسد ..

..اول ما يقوله الانسان ويطرا ف باله وتجده يينطق به بسهوله وتلقائيه عندما يجد عليه اي امر او لا يوفق … عين وصابتني … ايوه عين وصابتني … كانها هي الشماعه التي يعلق عليها كل اخطائه ولا يوجد سبب لما ألم به أوحدث له ..

 

 مش يمكن ده تواكل وليس توكل 

بمعني انك مبتعملش اللي عليك بتاخد الامور بجديه او بسخونه ف اولها وبعدين بتهبط او بتبرد .. بتبدء في أي شئ ومتكملوش او عزيمتك بتقل ف نص الطريق وتقول دي عين وصابتني .. وانت اساسا لم تقم ب

ماهو عليك ..

او ممكن يكون خطأك ف تحديد هدفك ..

بمعني ان انت من الاساس ليست لديك المؤهلات أو الكفاءه او حتي الامكانيات للوصول لهدفك بمعني

انك من الاول مجهزتش نفسك صح ومخترتش الحاجه اللي تناسبك .. وتقول دي عين وصابتني 

 

 مش ممكن يكون لأسباب طبيه

بمعني ان الاعراض اللي ظهرت عليك او ما اصابك ليه اسباب طبيه وانت متجاهلها او لا تعلم بها وهي منذ

فتره  وفجأه عندما يزداد الالم او المرض منتأكدش من السبب ومن غير الكشف او معرفه سبب المرض

ومنذ متي بدء يهاجمنا ويتسلل الي اجسادنا نفول دي عين وصابتنا ..

مش ممكن لاسباب نفسيه 

بمعني جميعنا يمر ب محن وبأوقات من الضيق او الهم او يواجه تحديات من الحياه او اختبارات

من الله .. وهناك من الناس من هم ضعفاء نفسيا فلا يتحملون أي شئ . ولان انفسهم ضعيفه

يتوهم بان ده حسظ عين وصابتنا 

مش ممكن يكون تقصير 

لمعني ان انت معتاد مثلا ع الصلاه وقراءه القران وهذه الايام انت مقصر او مثلا معتاد علي انك

بتطلع صدقه او شئ لله وهذه الايام انت مقصر .. ف تبدء بالشعور بعدم الراحه او عدم التوفيق فتقول دي عين وصابتنا 

 

طب هي لو عين وحسد مش ممكن يكون انت السبب .ايوه انت 

.. بمعني هناك اناس يتفاخرون واناس يحبون المظاهر او المنظره وهناك اناس اعتادو النشر ع مواقع

التواصل الاجتماعي …. نشر مناسبات سعيده او صور لاطفالهم وبيوتهم او لهم او بعض

الذكريات والرحلات

او حتي نشر صور لأماكن معيشه مرفهه او حتي لو وجبات وعزومات وده غلط لان النشر مش

لكل شئ

وتفصيله ف حياتنا ..

.. هو مش المفروض نخلي بالنا ان فيه محروم وفيه حاقد وفيه حاسد وفيه كتير غير

اسوياء النفوس هو كل اصدقاءك ولا كل اللي هيشوف صورك ومنشوراتك بيحبلك الخير

وبيتمنالك السعاده 

يا اخوانا لازم نخلي بالنا الفيس وغيره بلاش انشر فيه تفاصيل حياتي ولا عيشتي ده مينفعش

وميصحش

المثل بيقول داري ع شمعتك تقيد بمعني ان.مابكم من نعمه فمن الله يعني مفيش داعي

اظهارها للبشر

وهناك من يضمر لك الضغينه او لا يحب لك الخير فقط كن عبدا شكورا لمن اعطاك وردد

دوما الحمد لله 

 

طب هو ده فيه تعارض مع  اما بنعمه ربك فحدث .لا مفيش تعارض .. البس كويس وعيش كويس

وانفق مما اعطاك الله …. وتصدق ولكن ف الكتمان وبدون تفاخر … لا تعلم شمالك بما انفقت

يمينك وايضا استعينو اعلي قضاء حوائجكم بالكتمان يعني متحكيش كتير عن الحاحه قبل م تعملها

حتي علشان عزيمتك متهبطش وعلشان

محدش يبصلك فيها بالبلدي كده او يكون مغرض ويحاول يوقفلك المراكب السايره زي م بنقول ..

 

الحسد موجود والعين حق ولكن ليس كل ما يحدث لك حسد او عين ولو حدث لا تسيئ الظن بمن

حولك ولكن لوم نفسك اولا ولا تنسي تحصين نفسك واهل بيتك

بس مش بالجهل والخرزه الزرقا والجري ورا النصابين والليىبيدعو انهم مشايخ لا بتقوي الله

وقراءه القرأن وتشغليه ف مكان عملك واقامتك والانفاق مما اتاك الله .. لمن يستحقه كما امرك الله ..

حصن نفسك بان تتمني الخير للجميع سيرده الله لك حصن نفسك بان لا تظلم احد ولا تتكبر ولا تتجبر 

حصن نفسك بان تكون بارا لوالديك حصن نفسك بصله ارحامك . حصن نفسك بالاخلاق الحسنه

والموده والرحمه ..

 

حفظنا الله وأياكم

عن محمد البحيري

شاهد أيضاً

الدكروري يكتب عن ساعة لربك وساعة لقلبك

عدد المشاهدات 5371 45 بقلم / محمـــد الدكـــروري الحمد لله له الحمد في الأولى والآخرة، …